Monday, July 13, 2009

Durian ohhh durian

Musim buah adalah musim yang paling aku tunggu-tunggu. Bukan apa buah yang paling aku nak makan dah tentunya buah durian. Tapi durian tu durian dari pokok yang ayah aku tanam kat umah kat kampung tu je..

Sesungguhnya aku menahan perasaan jiwa, emosi dan mental bila melihat durian. Aku tak nak makan durian lain selain durian pokok ayah aku. Aku rasa durian tu sedap takde tandingan dengan durian lai..Sebenarnya bukan apa..Tiap kali aku beli durian kat pasar malam ke, tepi jalan ke semuanya aku tak puas hati makan.Mesti tak sedap la..So, aku pun tahan diri tunggu durian ayah aku.

Tahun ni pokok durian kat rumah tu meriah ler buahnya..Aku balik minggu lepas durian tu baru je 2 hari gugur..Aku merasa durian baru le..Sampai je kat umah, adik ipar aku, Nasa terus pegi dapur. Aku nampak selonggok durian depan pintu..Wahhh..aku menjerit gembira..best giler nampak durian..

Dengan tak sabarnya kami terus menikmati durian tu..Tahun ni aku ade geng baru jadi hantu durian. Adik ipar aku giler durian. Dan durian yang dia suka pun durian ayah aku.Gara-gara makan durian tu masa majlis akad nikah tahun lepas. Masa tu buah terakhir tinggal 5 biji je..So, merasa sikit sorang je la..

Nak dijadikan cerita, malam tu lepas makan malam kami sekeluarga mengadap lagi durian tu. Ayah aku tukang kupas je. Uda, tak boleh makan banyak-banyak. Dia tengah mengandung.

"Makan durian ni bukan macam makan nasi. Sekali hadap dah kenyang. Kena makan banyak kali, baru puas hati" aku menyampuk ayah dengan Nasa berborak.

"Tu bukan makan namanya. Tu hantu durian.." adik aku, Syihan menyampuk.

"Apa-apalah abang, janji dapat makan durian ayah ni..Perghh..memang best.." Nasa meningkah.

Apa-apalah korang, janji aku dapat makan durian ni..memang puas hati.

Alhamdulillah..esok sambung lagi makan durian..Ohh..kucing aku pun makan durian jugak..

0 comments:

Post a Comment