Wednesday, June 24, 2009

Muhasabah diri

Dah lama aku tak menjenguk laman blog aku ni...
bila tengok last posting aku bulan Mac dulu..ingatan aku pun pantas mengingat kembali peristiwa2 yang berlaku dalam bulan Mac. Jarak antara bulan Mac dengan Jun sekarang 3 bulan. Sekarang ni rasa terlalu cepat sangat masa beredar. Aku tak tau la orang lain tapi bagi aku masa berlalu begitu pantas.

Selama aku tidak menulis dalam blog ni aku sebenarnya mencari kembali kekuatan diri. Aku sentiasa cuba membandingkan diri aku masa aku buat master dulu dengan masa sekarang ni. Aku selalu berkata mengapa aku tak boleh buat macam aku buat masa master tu. Aku rasa keadaannya takde la jauh bezanya. Bila banyak keraguan, kerisauan timbul dalam diri maka tahap motivasi diri pun mula merudum. Kadang-kala sampai satu tahap aku rasa malas sangat. Kenapa la aku boleh jadi macam tu..

kemudian aku kembali sedar dan berpijak di bumi nyata. Semua yang aku fikir tu adalah godaan syaitan yang nak melemahkan semangat aku. Dan itu lah jua sebahagian ujian yang perlu aku lalui dalam perjalanan ini.

Seorang rakan sekerja berkongsi pengalaman menyiapkan tesis PhDnya. Menurut beliau, buat PhD ni bukan sekadar melangsungkan perhubungan antara sesama manusia tetapi yang lebihnya adalah hubungan kita dengan Allah SWT. Kita berusaha sedaya upaya kita namun yang selebihnya kita perlu berdoa dan bertawakkal kepadanya. Allah SWT punya cara menguji setiap hamba-Nya. dan apabila manusia itu diuji maka itu adalah tanda Allah SWT sayang kepadanya.

Semoga Allah SWT memberikan kekuatan dan ketabahan yang berterusan untuk aku meneruskan perjalanan ini...AMIn..

0 comments:

Post a Comment