Monday, October 12, 2009

Shopping = menyukai seseorang = SS (syok sendiri)

Saya suka shoping..buleh hilangkan stress. Walaupun hanya sekadar window-shopping. Saya suka shoping sebab suka tengok gelagat orang..paling tak tahan tengok sang bapa, sang teman lelaki, si abang, si adik yang menemani insan bernama wanita bershoping..kadang kesian tengok diaorang. Ada yang dah tak tahan tu duduk kat bangku tepi escalator tunggu sang wanita mereka memilih barang..tapi usaha mereka ni harus diberi pujian juga sebab lagi bagus daripada sang lelaki yang langsung tak menemani. Teringat seorang teman rapat, kalau dia nak shoping dia suka ajak saya temankan sebab kalau dia bershoping dengan suami dia tak best katanya..tak syok..iye ker?? Tapi shoping memang syok..syok sendiri..

Bila shoping kita mesti set dalam kepala apa barang yang kita nak beli. Macam kalau saya nak beli baju contohnya, kali ni nak pilih kaler apa, corak macamana, fesyen yang macamana..lantas cuba mengingati koleksi baju2 yang ada..jadi baju2 yang ada kat shoping mall tu pun banyak pilihannya..kadang tu susah nak buat pilihan..suka baju ni tapi coraknya macam tak sesuai, suka baju tu tapi fesyennya melampau pulak..

Suka pada seseorang adalah sesuatu yang semulajadi..lumrah alam..manusia ada hati dan perasaan. Bila kita menyukai seseorang sudah pasti ada sesuatu pada si dia yang menarik perhatian kita. Mungkin kerana pemikirannya, atau penampilannya, atau hobinya, atau rupa parasnya, atau kebijaksanaannya, atau kerjayanya..macam2 lagi la..
mampukah kita menangkis perasaan suka pada seseorang..??saya rasa mungkin tidak tapi tidak mustahil ia boleh diabaikan..kenapa?? secara logiknya kita pasti akan gembira kalau orang yang kita sukai itu menyukai kita juga..tapi adakah dia juga suka pada kita??perasaan dah tentu tidak boleh dipaksa2..lalu benarlah pepatah ini "it takes two to tango". Makanya, secara logiknya saya menyukai seseorang tanpa dia mempunyai perasaan yang sama seperti saya lalu saya umpama menari tango seorang diri..bukankah seperti berkhayal, syok sendiri...????

Seorang teman memberi pandangan..

“kenapa la ko suka kat dia.. Dia bukan tau pun ko suka kat dia..ko ni syok sendiri la”.. “iye ke?”

Saya dan teman sekepala..suka shoping..tapi bergantung pada keadaan dan kewangan la..hehehe..memang betul kalau shoping seperti syok sendiri..

”udah2 ler tu..kalo shoping macam dah takde esok hari..kita ni kalo dapat shoping..syok sendiri la”

Suka shoping dan suka pada seseorang membuatkan saya syok sendiri…ish.ish..shoping tu bagus sebenarnya..sekali-sekala boleh release stress..tapi menyukai seseorang kadang2 boleh buat kita stress. Kita asyik teringatkan dia..keje tak jadi..Dua situasi yang berlaku ini membuatkan saya berfikir. Saya boleh berhenti menyukai si dia tapi adalah mustahil untuk saya berhenti bershoping...

Wallahu'alam.

0 comments:

Post a Comment