Wednesday, August 26, 2009

MP3, iLearning dan Terapi Seni.

Hari ini tiga sahabat ini bertemu kembali. Kami berdiskusi mengenai perkembangan penulisan kami. Nazul masih lagi kabur dengan ruang lingkup kajiannya. Saya nampak minggu ni lebih baik daripada 2 minggu sebelum ni. Nampak macam ada perkembangan positif. Sebelum berdiskusi dengan lebih lanjut kami bertukar bahan penulisan. Nazul baca bab 2 saya manakala saya baca lakaran idea2 dia. Hampir 3 minit membaca kami mula berbincang. Nazul banyak bertanya soalan mengenai topik saya Modul Pendidikan dan Pengkayaan Perkahwinan (MP3). Antaranya ialah :

"apakah extranous variables yang berkemungkinan wujud dalam kajian ini nanti?"

"matlamat utama saya adalah membina modul, so sepanjang proses pembinaan modul ini sebelum sampai ke peringkat pengujian nanti saya belum terfikir apa dia extranous variables yang akan timbul. Tapi saya pasti mungkin akan ada bila saya hendak menguji modul ini dan bila saya melihat kepada latarbelakang demografi sampel kajian saya".

"baik. siapa dia sampel kajian awak?"

"populasinya adalah pasangan yang sudah berkahwin. tapi saya tak mungkin akan dapat menjejak populasi ni jadi sampel saya adalah pasangan yang sudah berkahwin di negeri selangor dan negeri sembilan".

"justifikasinya?"

"negeri selangor mencatatkan peratusan kes perceraian tertinggi pada tahun 2007.Bermula tahun 2002 ianya meningkat mendadak sehinggalah tahun 2007. Negeri Sembilan kerana di situ ada satu pusat kaunseling yang sangat aktif menjalankan sesi kaunseling dan memudahkan saya mendapatkan sample".

begitulah perbincangan kami berlanjutan sehingga la Kak Fidah sampai. Semasa Kak Fidah sampai Nazul menerangkan kepada saya mengenai iGoogle..macamana iGoogle ni boleh 'custom made'. Sebelum tu dia menerangkan mengenai myLMS. Bila saya nampak idea2 Nazul saya cuba melontarkan pandangan:

"apa yang saya faham dan saya nampak kan Nazul why not apa yang awak nak invent nanti seperti iGoogle..since awak cakap nak gunakan apa teknologi yang dah sedia ada ni tinggal lagi how u want to levish it..mungkin innovation awak nanti jadi iLearning?"

"hmmm..masuk akal..menarik.."

Kemudian Kak Fidah pun menyertai perbincangan kami. Dia masih lagi dalam bab pengkajian literature reviewnya..mengenai terapi seni sebagai intervensi kepada kanak-kanak autistik. Kak Fidah cuba membezakan sudut pandangan terapi seni dari perspektif kaunseling dan pendidikan.

"terapi seni dalam kaunseling adalah melihat kepada terapi sebagai proses intervensi dalam sesi kaunseling. Proses ini yang akan membawa kepada hasil penemuan ilmu baru. Terapi dalam pendidikan pula melihat bagaimana terapi itu memberi pembelajaran dan yang difokuskan adalah hasil yang wujud daripada penggunaan terapi tersebut".

Uniknya kami. kami bertiga adalah berbeza bidang pengkhususan tetapi kami saling dapat memberikan idea dan input untuk satu sama lain. Saya sangat teruja hari ini kerana dapat memberi satu idea kepada Nazul iaitu iLearning. Nazul telah melontarkan satu persoalan yang saya tidak terfikir iaitu extranous variables dan Kak Fidah membuat refleksi perasaan mengenai presentation sabtu lepas. THINK OUT LOUD!!!

0 comments:

Post a Comment