Sunday, August 23, 2009

Sebulan lagi..

Alamak..
Tinggal sebulan lagi masa nak siapkan proposal.
Banyak lagi yang nak kena 'touch-up' nih..
Menghadiri kolokium siswazah sabtu kelmarin membuka peluang bertemu kembali
rakan-rakan perjuangan..
Berkongsi pengalaman, bertukar pendapat dan pandangan..
Kali ini membuatkan saya berasa bahawa saya tidak berseorangan dalam perjuangan ini.

Selesai melihat rakan-rakan membentangkan proposal mereka membuatkan saya seolah-olah berperang dengan pelbagai perasaan dalam diri..
Rasa teruja untuk menyiapkan proposal supaya saya dapat membentangkannya pada bulan
hadapan, dalam masa yang sama rasa takut untuk menghadapi saat itu, melihat rakan-rakan dikritik dan di'caras'.., rasa gembira kerana dapat berkongsi pengalaman dengan rakan yang sudah melunaskan beban mereka itu..

Bayangkan ada yang sudah 10 semester baru kali ini berpeluang untuk membentangkan proposalnya.., saya yang baru 2 semester ini terasa sangat kerdil untuk menempuh dugaan itu..tapi..SV saya sudah bagi lampu hijau minta saya membentangkan proposal bulan depan..saya mesti sahut cabaran ini..

Kembali berdiskusi dengan tiga sahabat saya, iya..kami masing-masing punya masalah sendiri, masalah dunia hidup kami sendiri..siapa yang faham???siapa yang mahu mendengar..kami bersama-sama..sungguh pun kami begitu dan begini lantas acaranya adalah saling memberikan telinga untuk mendengar masalah yang dihadapi..tidak dapat menghulurkan tangan memberi bantuan, ada masa dan perhatian untuk saling memahami itu sudah cukup bagi kami..terasa lega apabila ada orang yang mendengar apa yang terbuku di hati kita..

Benar...dalam perjuangan dan perjalanan ini saya tidak berseorangan, dan saya tidak boleh berseorangan.. kekadang saya berasakan sayalah insan yang paling bermasalah dalam dunia ni..masalah berperang dengan diri sendiri, jatuh bangun dengan diri sendiri, sedih dengan diri sendiri, gembira dengan kejayaan diri, motivasi intrinsik itu sangat sukar diperolehi, lantaran motivasi ekstrinsik dah membantu..itu tidak mencukupi..

Saya faham kini..lantas mengapa harus menggusarkan diri menambah beban di hati? Fikirkan yang positif..semakin hebat cabaran itu, semakin kuat ketekalan diri, semakin saya cuba mencari motivasi diri semakin saya perlu mendekatkan diri pada-Nya..

Wallahu'alam.

0 comments:

Post a Comment