Tuesday, January 27, 2009

Rezeki, jodoh dan ajal Allah SWT yang Maha Mengetahui

Hari semalam dah sehari balik kg baru dapat berborak dengan ayah. Ayah dapat banyak undangan makan kenduri..Kenduri doa selamat balik haji, anak jiran dapat keje..baru hari ni dapat makan sekali dengan ayah..

Lepas makan kami berborak..Entah macamana ayah mengulas semula tazkirah yang didengari di masjid maghrib tadi. Tajuknya mengenai rezeki, jodoh dan ajal ditentukan oleh Allah. Bila ayah sebut pasal tu aku pasti ayah akan mengaitkan dengan zaman mudanya. Pasal bekas tunangnya, pasal arwah emak dan pasal kami masa kecil-kecil dulu..Memang tiap kali balik cerita ni yang ayah akan ulang..

Tapi sebenarnya seronok juga dengar cerita ayah..dulu ayah selalu cerita pasal zaman Jepun menjajah..masa tu ayah umur 5 tahun..ayah cerita bila petang je perintah berkurung bermula..lampu pelita kena padam..makan ubi kayu rebus, nasi jarang sekali..kapal terbang Jepun berlegar-legar diudara..semua orang takut..

Bila tiap kali dengar cerita tu aku insaf sekejap..bersyukur ayah masih dipanjangkan umur lagi..banyak sangat perngorbanan yang telah ayah lakukan untuk kami sekeluarga..
Berbalik pada topik rezeki, jodoh dan ajal ni..sejak akhir2 ni topik ni seringkali bermain-main difikiranku..ayah kata dulu masa muda dia nak kat orang lain, bertunang dengan orang lain dan akhirnya berkahwin dengan orang lain..itulah jodoh..kata ayah..kata-kata ayah tu sangat menyentuh hati aku..tiba-tiba je aku rasa aku macam kena badi ayah je..hehhe...bila aku cakap kat ayah, ayah gelak je..

tapi hakikatnya itu lah..aku percaya...semua ni..ada hikmahnya..

0 comments:

Post a Comment